Advirten aos afectados polas folgas en Renfe e Adif de que poden reclamar indemnizacións

Este mércores 17 de abril haberá paros de 24 horas en Adif, Adif Alta Velocidade, Portos do Estado e Salvamento Marítimo. Renfe faraos de dúas horas desde o día 18 ao 28 de abril.
Publicado por o día 16/04/2019 na sección de FACUA,Social

Advirten aos afectados polas folgas en Renfe e  Adif de que poden reclamar indemnizacións

FACUA-Consumidores en Acción aconsella aos usuarios que estean a sufrir prexuízos polos atrasos nas súas viaxes de tren debido ás folgas convocadas en Adif e Renfe para esta semana Santa que presenten unha reclamación ante as empresas de transporte.
 
A folga levará a cabo durante as 24 horas deste mércores 17 en Adif, Adif Alta Velocidade, Portos do Estado e Salvamento Marítimo (Sasemar) polo bloqueo dos convenios colectivos. Pola súa banda en Renfe, os vixiantes de seguridade de Madrid convocaron paros parciais de dúas horas nas saídas e entradas de quenda, do 18 ao 28 de abril. De momento, Renfe anunciou a cancelación pola folga en Adif de 19 trens AVE e longa distancia e 27 trens de media distancia para este mércores 17 de abril.
 
As empresas de seguridade chamadas á folga son Garda Seguridade, Prosetecnisa e Segurisa, adxudicatarias dos servizos multipunto de Renfe Operadora en Madrid. FACUA reivindica que a seguridade das estacións debe garantirse a través das Forzas e Corpos de Seguridade do Estado, en lugar de estar en mans de empresas privadas que, para gañar os concursos públicos, baixan prezos á conta de empeorar as condicións laborais dos seus empregados e provocando unha diminución dos dereitos dos pasaxeiros.
 
Con todo, FACUA, que defende o lexítimo dereito dos traballadores á folga como medida para defender os seus dereitos e reivindicacións laborais, considera inxusto que deban ser os consumidores quen soporte as consecuencias finais da folga tendo que cargar cos prexuízos económicos que lles supoñan os atrasos ou, no peor dos casos, as cancelacións. A asociación entende que son, por tanto, as empresas as que deben asumir o risco de folga cando se produce a contratación dun servizo. En caso contrario crearíase unha situación de enorme indefensión para os consumidores, quen tería que asumir incluso os gastos extra consecuencia das cancelacións.
 
A propia Renfe prevee para este venres un tránsito de 50.000 viaxeiros na estación de Porta de Atocha, a de maior mobilidade de viaxeiros, “o que supón un incremento do 25% respecto a a mobilidade de calquera outro venres do ano”. FACUA considera este aumento de pasaxeiros polas vacacións de Semana Santa un motivo máis para que estas empresas de transporte non desatendan unha cuestión tan relevante como é a seguridade dos usuarios e garantan a realización dos servizos mínimos.
 

Dereito a ser indemnizados

 
FACUA lembra que a propia Renfe presenta na súa páxina web un compromiso voluntario de puntualidade no caso de indemnizacións por atraso dos seus trens, que é superior ao que dita o Regulamento europeo 1371/2007 sobre os dereitos e as obrigacións dos viaxeiros de ferrocarril.
 
Con todo, a ferroviaria sinala nas súas condicións contractuais que supedita ditas indemnizacións a circunstancias que non sexan de “forza maior”. FACUA considera que a compañía non pode incluír a folga dentro destes casos, xa que se trata dunha circunstancia previsible desencadeada por problemas previos entre os traballadores e a ferroviaria.
 
En todo caso, a asociación advirte de que existe unha sentenza do Tribunal de Xustiza da Unión Europea (TJUE) emitida o 26 de setembro de 2013, que dita que “unha empresa ferroviaria non ten dereito a incluír nas súas condicións xerais de transporte unha cláusula segundo a cal quedará exenta da súa obrigación de indemnización polo prezo do billete por causa de atraso, cando o atraso débase a un suposto de forza maior”, polo que como mínimo a ferroviaria debe indemnizar aos afectados co esixido pola norma europea.
 
FACUA lembra que o Regulamento europeo 1371/2007 establece que se se anula un tren, ou se o transportista pode prever obxectivamente, por experiencia, que se chegará ao lugar de destino con máis de 60 minutos de atraso, o viaxeiro poderá esixir “o reintegro do importe total do billete —nas condicións en que este fose abonado— correspondente á parte ou partes da viaxe non efectuadas”.
 
Se o viaxeiro non fai valer esta pretensión, a norma prevé indemnizacións do 25% do prezo do billete “en caso de atraso de entre 60 e 119 minutos” ou do 50% se este é “igual ou superior a 120 minutos”, “sen por iso renunciar ao seu dereito ao transporte”.
 
FACUA lembra que, con independencia das indemnizacións xa mencionadas, o usuario ten dereito a compensacións por outros danos e prexuízos ocasionados polo atraso ou cancelación dos seus billetes de tren.
 

Aloxamento, comida e bebida

 
Ademais, a asociación sinala que a norma europea, á que non pode negarse Renfe, indica a non exclusión doutros dereitos dos pasaxeiros como é a asistencia. No seu artigo 18, o regulamento recolle o dereito a asistencia do viaxeiro afectado por un atraso da viaxe. “En caso de atraso da saída ou da chegada”, sinala a norma, “superior a 60 minutos”, a empresa ferroviaria ofrecerá de balde e aos viaxeiros “comida e refrixerios, nunha medida adecuada ao tempo de espera”, así como o “aloxamento nun hotel ou outro lugar, e transporte entre a estación de ferrocarril e o lugar de aloxamento,nos casos que requiran unha estancia dunha ou máis noites ou unha estancia adicional”.
 
FACUA lembra ademais o previsto na normativa española o Real Decreto 2387/2004, do 30 de decembro, para o caso da suspensión da viaxe. Este decreto sinala que “en caso de cancelación da viaxe, o viaxeiro terá dereito a que se lle devolva o prezo pago polo servizo”.