Diferenzas de ata o 244% no billete sinxelo de autobús urbano, segundo a análise anual de FACUA

Madrid, Barcelona e Xirona seguen sendo as cidades coas tarifas de autobús máis caras no conxunto das súas diferentes modalidades. Só cinco cidades das 38 enquisadas aplicaron subidas en 2018.
Publicado por o día 07/01/2019 na sección de FACUA,Social

Diferenzas de ata o 244% no billete sinxelo de autobús urbano, segundo a análise anual de FACUA

A diferenza de prezo do billete sinxelo en autobús urbano alcanza o 244%. Esta é unha das conclusións do estudo anual realizado por FACUA-Consumidores en Acción (ver táboas), no que se pon de manifesto que, en 2018, Madrid, Barcelona e Xirona seguen sendo as cidades coas tarifas de autobús máis caras nas súas diferentes modalidades das trinta e oito enquisadas. Só en cinco delas aplicáronse subidas. Son Arrecife (Lanzarote), Barcelona, Bilbao, Xaén e Toledo, sendo rechamante o incremento na cidade canaria, un 16,7% (de 1,20 a 1,40 euros).
 
O estudo da asociación revela que viaxar en autobús custa actualmente unha media de 0,78 euros se se utiliza un bonobús ou tarxeta recargable con transbordo (o que ofrecen case todas as cidades analizadas, en concreto trinta e cinco), só un céntimo por baixo da tarifa media rexistrada na súa análise de 2017.
 
Cabe destacar que, á hora de realizar unha comparativa entre os prezos medios das distintas tarifas en 2017 e 2018, só se tiveron en conta os prezos daquelas cidades que inclúen ditas tarifas desde o ano pasado. As cidades que incluíron este ano por primeira vez tarifas que non tiñan en 2017 non se tiveron en conta á hora de realizar os cálculos para evitar desvirtuar os resultados. Por exemplo: na análise sobre os prezos da viaxe con bono ou tarxeta con transbordo, as cidades de Almería, Arrecife, Xaén e Santa Cruz de Tenerife si teñen este ano esta tarifa; pero non o ano pasado, polo que estas cidades non se tiveron en conta para a comparativa do prezo medio entre 2017 e 2018.
 
Os tres viaxes de bono con transbordo que experimentaron subidas en 2018 foron o de Barcelona, que pasou de 1,00 euros a 1,02 euros (2%), o de Bilbao, de 0,64 euros a 0,65 euros (1,56% máis caro) e o de Toledo, de 0,60 euros a 0,64 euros (sobe un 6,67 %).
 
O traxecto con esta tarxeta máis caro segue sendo o de Madrid (1,83 euros), seguido polo de Xirona (1,07 euros de novo) e Barcelona (1,02 euros). No outro extremo, as viaxes máis baratas seguen sendo Logroño (0,53 euros), Salamanca (0,59 euros) e Toledo (0,64 euros), e tamén a cidade de Linares (0,64 euros), na provincia de Xaén. En total, produciuse un incremento medio do 0,28%. A diferenza nas tarifas usando o bono con transbordo supera o 306%.
 
Por outra banda, os traxectos pagos con bonos sen transbordo, que se ofrecen en dezasete das cidades analizadas, sete máis que en 2018 (son Castelló, Jerez de la Frontera, Linares, Logroño, Murcia, Salamanca e Santa Cruz de Tenerife) custan de media 0,77 euros. Se se comparan as tarifas das 10 cidades que o ano pasado tíñano coas tarifas deste ano, só obsérvase un incremento en Xaén do 1,52%, de 0,66 a 0,67 euros, producíndose unha subida media do 0,12%.
 
A cidade co prezo de cada viaxe máis cara con este tipo de bono (sen transbordo) continúa sendo un ano máis Madrid (1,22 euros) e a máis económica Lugo (0,45 euros), situación idéntica ao ano pasado. A diferenza de tarifa nesta modalidade de viaxe entre as 38 cidades analizadas chega ata o 171%.
 

Billete sinxelo

 
O billete univiaje, ou tamén coñecido como billete sinxelo, costa hoxe 1,26 euros de media; isto é un céntimo máis que o ano pasado, en 2017, e tres céntimos máis que hai dous anos, en 2016. De novo, o prezo máis alto teno a cidade de Barcelona (2,20 euros), 5 céntimos máis que en 2017, fronte ao máis baixo, de Lugo (0,64 euros). A diferenza de prezos é de case o 244%, practicamente un 8% máis que en 2017, cando alcanzou o 236%.
 
Respecto ao ano anterior, o billete univiaje subiu en catro cidades. Resalta o caso da cidade de Arrecife, onde se incrementou 20 céntimos, de 1,20 a 1,40 euros, un 16,7%. Séguelle Bilbao (de 1,25 a 1,30 euros, un 4%), Barcelona (de 2,15 a 2,20 euros, un 2,33%) e Xaén (de 0,98 a 1,00 euros, un 2,04%).
 
FACUA entende que, ao ser o billete sinxelo unha modalidade de viaxe que utilizan normalmente usuarios non habituais, é razoable que o seu prezo teña un carácter disuasorio, co fin de axudar a sufragar o conxunto do sistema.
 

Tarxeta mensual

 
A tarxeta que se oferta para o período dun mes, en numerosos casos ilimitada, atópase presente en vinte e oito das cidades enquisadas, unha máis que no estudo de 2017. O seu valor oscila entre os 54,60 euros de Madrid, mesmo prezo que o ano pasado, e os 20 euros de Cidade Real, que o ano pasado non tiña tarxeta mensual. A tarifa media é de 36,99 euros, un 0,15% menos que en 2017 (cando a ofrecían 27 cidades e a tarifa media estaba nos 37,67 euros).
 
No caso de Toledo, o prezo incrementouse un 4,62% (de 32,50 a 34,00 euros de 2017 a 2018). Tamén en Barcelona (de 52,75 a 54,00 euros, un 2,37%) e en Tarragona (de 45,00 a 45,70 euros, un 1,56%). No outro extremo, resulta moi rechamante o descenso que se produciu na cidade canaria de Santa Cruz de Tenerife, onde baixou de 45 a 40 euros, un 11,11%.
 

Billete nocturno

 
A tarifa máis alta no tramo nocturno corresponde a Lleida (1,75 euros), seguida das cidades de Granada, Madrid, Palma de Mallorca, Santa Cruz de Tenerife e Valencia, onde custa 1,50 euros. Mentres, no outro extremo, as catro cidades máis baratas durante a noite e madrugada son Bilbao (0,65 euros, un 1,56 % máis que en 2017), Zaragoza (1,00 euros) e Logroño e Pamplona, que comparten prezo (1,02 euros). A diferenza de tarifas alcanza o 169,2%.
 
Cabe destacar a importante subida do prezo do billete nocturno de Toledo, onde se incrementou un 12%, de 1,25 a 1,40 euros.
 

Bonificacións, gratuidade e tempo de transbordo con bonobús

 
Hai cidades que aínda non contemplan nas súas bonificacións a algúns colectivos. As da Coruña, Alacante, Almería, Arrecife, Badaxoz, Cádiz, Xixón, Selecta, Xaén, Linares, Lugo, Toledo e Valladolid non recollen aínda un desconto para familias numerosas, xerais ou especiais, e monoparentais, por exemplo.
 
En función da cidade, os menores comezan a pagar o billete a partir dunha idade ou outra. En Jerez de la Frontera, o transporte é gratuíto ata os 2 anos, aínda que coa Tarxeta Escolar para nenos desde Preescolar ata estudantes de 4º de ESO, inclusive, tampouco custa nada. Nas cidades de Córdoba, Conca, Lleida, Lugo, Madrid, Málaga, Oviedo, Tarragona e Sevilla, é gratis ata os 3 anos, aínda que no caso da capital hispalense, desde os 3 e ata os 11 anos non custa nada coa Tarxeta Infantil.
 
O tempo de transbordo con bonobús varía en función da cidade, oscilando desde os 30 minutos de Arrecife e Cidade Real ata os 120 minutos de Santa Cruz de Tenerife. Nos casos da Coruña, Bilbao, Cádiz, Xixón, Lugo, Pamplona e Salamanca, o máximo establecido é de 45 minutos. Para Almería, Castelló, Selecta, Xaén, Linares, Madrid, Málaga, Oviedo e Santander, 60 minutos.
 

Participación das asociacións de usuarios

 
FACUA reclama aos concellos que ofrezan participación ás asociacións de consumidores nas decisións que afectan á calidade e ás tarifas do sector, á hora de establecer posibles descontos aos usuarios. Neste sentido, solicita a inclusión das organizacións que representan os intereses dos consumidores nos consellos de administración das empresas públicas de autobuses.
 
A asociación lamenta que aínda haxa cidades onde o único bono existente inclúe tanto a zona urbana como a interurbana, supoñendo un custo normalmente superior ao que só contén a primeira. FACUA cre necesario que todas as cidades deben dispoñer de bonos ou tarxetas exclusivos para os usuarios que só circulan pola urbana.