FACUA logrou as 10 maiores multas impostas polas autoridades de consumo

Movistar aparece ata tres veces no ranking, seguida por Vodafone. A Junta de Andalucía fixou oito das dez sanciones e a Comunidad de Madrid os dous restantes.
Publicado por o día 28/12/2018 na sección de FACUA,Social

FACUA logrou as 10 maiores multas impostas polas autoridades de consumo
FACUA-Consumidores en Acción logrou as dez maiores multas impostas a unha soa empresa polas autoridades de consumo de toda a historia. Desde que se promulgaron a Lei Xeral para a Defensa dos Consumidores e Usuarios en 1984 e as súas posteriores versións autonómicas, as dez sanciones máis elevadas a unha soa empresa teñen a súa orixe en denuncias presentadas pola asociación ante as administracións competentes.
 
Movistar lidera o ránking e ademais aparece nel tres veces. A segunda multa máis alta foi contra Unicaja. Vodafone é a outra empresa que figura máis dunha vez na lista, con dúas das sancións máis elevadas.
 
A asociación lembra que as autoridades de consumo das comunidades autónomas teñen capacidade para impoñer multas que inclúan entre unha e dez veces -segundo a lei autonómica da que se trate- o importe do beneficio ilícito ingresado pola empresa ou do valor dos bens ou servizos obxecto de infracción. Pola súa banda, o ministerio competente -na actualidade o de Sanidade, Consumo e Benestar Social- non ten potestade sancionadora, polo que FACUA vén reivindicando a creación dunha axencia gobernamental con capacidade para impoñer multas ás empresas que incorran en fraudes que afecten a consumidores de varias comunidades.
 
FACUA manifesta que, con todo, a realidade é que as sancións das administracións de protección ao consumidor autonómicas son habitualmente moito máis reducidas que as que -con cifras que tampouco son espectaculares- aplican outros organismos, como a Axencia Española de Protección de Datos ( AEPD), a Comisión Nacional do Mercado de Valores (CNMV) ou a Comisión Nacional dos Mercados e a Competencia (CNMC).
 
Neste sentido, a asociación deixa constancia de que ningunha das multas aplicadas polas axencias, institutos, direccións ou secretarías xerais de Consumo das comunidades autónomas ha alcanzado nunca os 100 millóns de euros ou nin sequera os 10 millóns. E iso a pesar de que as fraudes sobre os que poden intervir chegaron a representar decenas de miles de millóns de beneficio ilícito, como ocorreu coa cláusula adoito das hipotecas.
 
FACUA critica a mínima contía das sancións, o seu reducido número e a opacidade respecto diso por parte das administracións de consumo. Ningunha comunidade autónoma fai públicas todas as súas resolucións sancionadoras para que os consumidores coñezan que irregularidades cometeron -e moitas veces seguen cometendo- determinadas empresas. A asociación advirte de que o segredo sobre as sancións só redunda en beneficio do defraudado e en contra dos intereses do consumidor, que se ve desprovisto de información sobre a ilegalidade de prácticas que pode estar a padecer e ante as que ten dereito a reclamar.
 
Estes datos inclúense nun informe que FACUA publica no número de decembro da revista Consumerismo.
 
O top 10 das multas
 
Das dez maiores sancións que transcenderon publicamente en toda a historia, oito foron impostas pola autoridade de consumo da Junta de Andalucía e dúas pola da Comunidad de Madrid. En todos os casos están relacionados con denuncias prsentadas por FACUA.
 
Este é o ránking das 10 maiores multas por fraudes masivas impostas polas autoridades de consumo en España:
 
1. Movistar, 6,23 millóns. A Junta de Andalucía sancionouna en 2016 pola subida de tarifas de Movistar Fusión tras a denuncia interposta por FACUA o ano anterior ao incumprir a promesa de que as mantería “para sempre”. A cifra afastouse moito dos máis de 70 millóns obtidos pola compañía ata entón como beneficio ilícito en Andalucía por esa subida, á que seguiron varias máis.
 
2. Unicaja, 3,15 millóns. É unha das multas que impuxo en 2017 da Junta de Andalucía a varios bancos polas súas cláusulas adoito. Todas elas teñen a súa orixe nas denuncias presentadas por FACUA contra unha vintena de entidades financeiras. O expediente sancionador só valorou o diñeiro defraudado a pouco máis de 500 usuarios que presentaran reclamacións ante a autoridade autonómica de consumo e non aos miles de andaluces que asinaron hipotecas trampa coa entidade.
 
3. Movistar, 2,9 millóns. Imposta pola Comunidad de Madrid en 2007 polo redondeo á alza na facturación das chamadas, outra fraude denunciada por FACUA que cada ano reportaba ás compañías de móbil máis de mil millóns de euros. O importe equivalía ao que recadaba a empresa nun par de días co redondeo. Tamén se sancionou a Vodafone e Orange, con cantidades aínda máis baixas.
 
4. CaixaBank, 2,4 millóns. Outra microsanción de 2017 da Junta de Andalucía pola cláusula adoito. Do importe total, 1.997.182 euros representaban o comiso das cantidades defraudadas, pero só aos 352 usuarios que presentaran denuncias ante a autoridade de consumo andaluza.
 
5. Vodafone, 1,86 millóns. Sete fraudes masivas labores por Vodafone en Andalucía, varios deles denunciados por FACUA, foron considerados pola Xunta como infraccións moi graves pero saldáronse en 2016 con esta reducida multa. Entre os abusos incluíanse desde prácticas de publicidade enganosa ata irregularidades na tramitación das baixas dos usuarios, pasando polo cobro de cantidades pola liberación dos móbiles que vendía aos clientes para que puidesen usalos con outros operadores, a esixencia de fianzas ao solicitar portabilidades que quedaba se os usuarios arrepentíanse ou o incumprimento da garantía legal dun ano ao vender móbiles usados. “En todas as infraccións prodúcese o agravante de que Vodafone España xa fora sancionada en ocasións anteriores”, subliñou o Executivo autonómico nun comunicado, o que, a ollos de FACUA, pon de manifesto que a empresa se ría das multas dada a súa reducida contía e continuaba cometendo os mesmos fraudes.
 
6. Endesa, 1,79 millóns. Multa imposta pola Xunta en Andalucía en 2016 por aplicar a uns 350.000 usuarios tarifas ilegais polo aluguer dos seus contadores de luz, de novo por unha denuncia de FACUA. Tras substituír os contadores polos seus novos equipos de medida dixitais, a compañía había vindo cobrando unhas tarifas que a normativa do sector só permite cando teñen activada a telegestión, a pesar de que centos de miles de equipos non ofrecían estas prestacións. A fraude, polo que se cobraban 33 céntimos de máis cada mes, fora cometido por todas as distribuidoras eléctricas en toda España, pero só unha administración autonómica decidiu sancionar. Segundo a Xunta, o importe da multa incluía o comiso das cantidades defraudadas na comunidade, que cifrou en 1,39 millóns. O problema é que ese beneficio ilícito correspondía só a 2014, polo que perdoou a Endesa o dos anos seguintes. O Goberno andaluz anunciou inicialmente que a eléctrica devolvería a todos os usuarios o diñeiro cobrado de máis, pero semanas despois se desdixo.
 
7. Banco Mare Nostrum ( BMN), 1,58 millóns. De novo a Junta de Andalucía pola cláusula adoito. 886.000 euros foi o beneficio ilícito calculado.
 
8. Movistar, 1,53 millóns. En 2018, a Junta de Andalucía multou a Movistar por impoñer aos clientes a modalidade de facturación electrónica nas condicións dos seus contratos, sen obter o consentimento expreso, e cobrar 30,25 euros pola rehabilitación dos servizos suspendidos en casos de incumprimentos de obrigacións de pago, práctica esta que fora denunciada por FACUA cinco anos atrás.
 
9. Vodafone, 1,4 millóns. Multa da Comunidad de Madrid en 2006 polo redondeo á alza denunciado por FACUA.
 
10. Caixa Rural de Granada, 1,17 millóns. Multa da Junta de Andalucía pola cláusula adoito tras a denuncia de FACUA. O beneficio ilícito que incluía a sanción era de só 570.026 euros, xa que o seu criterio en todas as que impuxo por esta fraude foi ter en conta só as cantidades cobradas aos poucos usuarios que presentaron denuncias na autoridade autonómica de consumo.