Madrid Central, a zona de baixas emisións máis eficiente de Europa

Un informe da federación Transport & Environment clasifica a Madrid Central como a Zona de Baixas Emisións máis eficiente de Europa.
Publicado por o día 12/09/2019 na sección de Ecologistas en Acción,Medio Ambiente,Social

Madrid Central, a zona de baixas emisións máis eficiente de Europa

A federación europea Transport & Environment ( T&E), da que forma parte Ecoloxistas en Acción, publicou un informe no que estuda a contribución das Zonas de Baixas Emisións (ZBE) á mellora da calidade do aire en Europa. O documento destaca o caso de Madrid Central, unha ZBE cuxos datos provisionais mostran a maior redución de contaminación nas ZBE estudadas, cunha redución do 32 % de dióxido de nitróxeno (NON2).

O informe lembra a imperiosa necesidade de actuar ante os graves problemas de contaminación que sofren as grandes cidades e que provocan a morte de máis de 400.000 persoas ao ano na Unión Europea. Destaca tamén que o 67 % da poboación europea apoia este tipo de medidas, segundo unha enquisa realizada en 2018, e que existen máis de 70.000 publicacións científicas que proban a utilidade destas medidas por razóns de equidade e de saúde.

O informe limítase a comparar resultados numéricos en canto a redución de contaminación e non entra a analizar cales son as razóns do éxito da ZBE de Madrid. Con todo, o documento recolle as medidas que debería conter unha ZBE para lograr bos resultados na mellora da calidade do aire. Nese sentido, destaca o nivel de restricións e o grao de cumprimento da medida, que para Ecoloxistas en Acción serían as claves no caso de Madrid Central.

En primeiro lugar, porque Madrid Central é unha zona na que só os vehículos con etiqueta cero emisións da DXT poden entrar e aparcar libremente, mentres existen restricións para aparcar ou transitar para o resto dos vehículos, salvo excepcións. En concreto, a maioría dos vehículos diésel e gasolina non poden aparcar en superficie en Madrid Central, o que fai que sexan moi poucos os que entren nesta zona. Debido a que é esta a principal fonte de emisións contaminantes nesta zona da cidade, a mellora na calidade do aire é notoria.

De feito o informe de T&E defende que a evolución futura das Zonas de Baixas Emisións pasa por que se convertan en zonas nas que só se permita o acceso aos vehículos cero emisións. Esta medida non só axudaría a mellorar a calidade do aire senón a reducir as emisións de gases de efecto invernadoiro debidas ao transporte rodado.

A importancia do grao de cumprimento das restricións sería outro das claves do éxito dunha ZBE. No caso de Madrid Central, segundo os informes de Ecoloxistas en Acción, o trimestre que mellor funcionou foi o período de abril a xuño, coincidindo coa entrada en vigor das multas por incumplientos na ZBE. Neste trimestre houbo unha redución do 39 % do NON2 respecto a a media do mesmo período dos anos 2010 a 2018 (calculado cos datos achegados no informe de seguimento de Madrid Central de xuño de 2019; este dato non está incluído no informe de T&E). Con todo, nos meses anteriores no que as multas non eran efectivas, a redución de leste mesmo gas foi do 10 %. Os datos son preliminares e parte da diminución podería deberse a outros factores, pero todo apunta a que a imposición de multas ten unha contribución importante na redución da contaminación.

O informe de T&E apunta tamén á área que se beneficia da medida como unha clave do éxito, advertindo que só con ZBE de dimensión suficiente poderase lograr unha calidade do aire óptima. Advírtese ademais que se deben controlar as excepcións ás restricións de entrada, para evitar unha perda de eficacia na redución da contaminación.

Por último, o informe recolle recomendacións para procurar a xustiza social nas ZBE. En primeiro lugar, facilitando o transporte camiñando, en bicicleta e en transporte público para converter o coche nun medio prescindible. Doutra banda, débense considerar excepcións para residentes das ZBE.

Nuria Blázquez, coordinadora de Transporte de Ecoloxistas en Acción, declarou que “á vista dos resultados que mostra o informe, é evidente que Madrid Central funciona moi ben. Se o Concello de Madrid quere melloralo, debería pensar en amplialo”.