En Marea denuncia unha lei de rehabilitaci贸n que favorece o abandono dos pobos e a especulaci贸n inmobiliaria

A lei permite a expropiaci贸n e venta forzosa que servir谩 para completar o abandono dos cascos hist贸ricos e a pobreza do rural.
Publicado por o d铆a 01/12/2017 na sección de En Marea,Galicia,Pol铆tica

En Marea denuncia unha lei de rehabilitaci贸n que favorece o abandono dos pobos e a especulaci贸n inmobiliaria

Ant贸n S谩nchez explicou no Parlamento de Galicia os motivos polos que En Marea se op贸n 谩 Lei de rehabilitaci贸n que prop贸n a Xunta de Galicia. Entre outros asuntos, esta lei 茅 para o vicevoceiro parlamentario de En Marea, “unha lei que favorece a xentrificaci贸n, expulsando primeiro 谩 xente e logo permitindo que os especuladores adquiran os inmobles”. S谩nchez Garc铆a acusa 谩 Xunta dunha mala previsi贸n porque hai dous anos “se aprobou unha lei do solo na que non se prev铆an ningunha das medidas que agora se incl煤en nesta nova proposta”.

O Partido Popular preteden sacar adiante unha Lei de Rehabilitaci贸n que, en contra do que di o seu nome, servir谩 para rematar o abandono no que o PP ten mantido ao medio rural en Galicia e que s贸 servir谩 para favorecer os negocios das promotoras inmobiliarias. Esta lei entra en contradicci贸n directa con outras leis da Xunta, como a de Patrimonio e a do Solo, ademais de desprezar as normativas municipais deixando de ter en conta os planeamentos municipais.

Segundo S谩nchez “o聽borrador da Lei de Rehabilitaci贸n que o Partido Popular pretende aprobar聽茅 un compendio de medidas de liberalizaci贸n e desprotecci贸n do聽patrimonio constru铆do, que ten聽como obxectivo dar entrada aos lobbies de promotores inmobiliarios nas 谩reas dos n煤cleos hist贸ricos e rurais de toda Galicia”. A consecuencias que esta聽nova lei ter谩聽son “afondar聽no proceso de abandono do rural: primeiro apl铆canse pol铆ticas que聽producen a聽degradaci贸n dos cascos hist贸ricos e n煤cleos rurais e, unha vez abandonados,聽introd煤cense normas liberalizadoras de desprotecci贸n, que facilitan聽a entrada de capital para facerse coas plusval铆as que se xeneren coas operaci贸ns de rehabilitaci贸n e rexeneraci贸n”.

O vicevoceiro de En Marea no Parlamento sinalou que alg煤ns elementos da lei son “claramente extorsionadores porque abre a porta as expropiaci贸ns forzosas”. Detallou este asunto subli帽ando a idea de que se un propietario non quere vender, queda ameazado cun 50% de rebaixa no prezo”.

Esta lei pretende regular a figura do “n煤cleo rural en estado de abandono” (por exemplo, o de seis casas abandonadas). Tal declaraci贸n permite e ampara a expropiaci贸n ou venta forzosa dese n煤cleo. Estas expropiaci贸ns te帽en unha m谩is que discutible compatibilidade聽coa legalidade actual no pago en especie do xustiprezo expropiatorio, incluso naqueles casos nos que haxa consentimento do propietario, e na minoraci贸n do 50% cando a venta se realice a favor da administraci贸n. Tampuco se axusta聽谩 lei cando o propietario non estea conforme co convenio voluntario de xesti贸n. En Marea entende esta situaci贸n como unha “extorsi贸n” que consiste na aceptaci贸n聽do convenio voluntario baixo amenaza dunha minoraci贸n do 50% no prezo da expropiaci贸n ou venta forzosa.

Isto sup贸n, de levarse a cabo, que as pol铆ticas dos 煤ltimos anos serviron para expulsar 谩 xente dos n煤cleos e, unha vez que est谩n f贸ra, se expropian ou venden esas propiedades para que outros poidan lucrarse co negocio da rehabilitaci贸n. Ao contrario do sentido desta lei,聽desde En Marea apostamos por un modelo que fomente a conservaci贸n do constru铆do e que non contrib煤a a desenvolver聽a expansi贸n urban铆stica. Un modelo que conte聽coa xente e que non a expulse dos centros hist贸ricos das cidades, das vilas e das aldeas.

As medidas en favor do gran negocio inmobiliario que esta lei prev茅 material铆zanse nas seguintes:

– Posibilidade de non manter a trama urbana, incluidas as ali帽aci贸ns e as rasantes. Isto 茅: non respectar a tipolox铆a da zona.

-Posibilidade de modificar as determinaci贸ns do PXOM para ditos 谩mbitos (algo que xa聽ampara a xurispudencia, ao prevalecer a聽especial聽protecci贸n sobre o xeral), pero que excede do que se vi帽a amparando ata o momento.

-R茅xime simplificado, inclu铆ndo a tramitaci贸n ambiental, para determinadas modificaci贸ns non substanciais do planeamento, pero que poden afectar a nada mais e nada menos que unha hect谩rea.

-Posibilidade inclu铆da na Disposici贸n adicional cuarta de que nos pol铆gonos de solo urbano non consolidado que te帽an por obxecto actuaci贸ns de rexeneraci贸n e renovaci贸n urbana poden superarse (ata +50%) as densidades que se establece nos l铆mites de sostibilidade LSG/2016 aprobada hai menos de 2 anos.

En Marea considera que os obxectivos聽de sostibilidade tam茅n son dereitos dos habitantes dos n煤cleos hist贸ricos e o seu incumplimento s贸聽beneficia a obtenci贸n de m谩is plusval铆as dos investidores. Na mesma li帽a de desprotecci贸n e de febre liberalizadora, a lei establece a Norma de Aplicaci贸n Directa do r茅xime dos edificios protexidos. As s煤as determinaci贸ns prevalecer谩n, de aprobarse, sobre o planeamento xeral ou de desenvolvemento, mesmo no caso dos PEPRIS xa aprobados. S贸 se excl煤en de ditas Normas de聽 aplicaci贸n directa os Bens de Inter茅s Cultural individuais e os do nivel de protecci贸n integral.

Isto supor谩 na pr谩ctica unha 鈥渞ebaixa鈥 do nivel de protecci贸n dos Plans especial aprobados (caso dos PEPRIS dos cascos hist贸ricos) ao inclu铆r disposici贸ns como聽 as uni贸ns funcionais de edificios聽que, ademais de desnaturalizadoras da tipolox铆a urbana a protexer, supo帽en desfacerse聽das maiores limitaci贸ns que en xeral establecen os PEPRIS.

Os definidos plans de dinamizaci贸n e protecci贸n das 谩reas de interese auton贸mica posibilitar谩n a inclusi贸n de determinaci贸ns urban铆sticas contrarias ou disconformes co planeamento actual,聽 que posteriormente聽haber铆a que modificar para adaptalo. Os plans de dinamizaci贸n que non precisen modificaci贸n do planeamento non聽 se someter谩n a exposici贸n ao p煤blico, e cando os plans de dinamizaci贸n te帽an contido urban铆stico, a sua aprobaci贸n sup贸n a modificaci贸n autom谩tica do planeamento.

Con esta聽mesma febre desrreguladora as zonas de especial necesidade de rehabilitaci贸n poden ser obxecto de aplicaci贸n da Lei 3/2016 (de proxectos p煤blicos de excepcional interese ou urxencia) e no mesmo senso liberal铆zase o r茅xime de licenzas directas por parte dos concellos.

Insistimos tam茅n na continua falla de planificaci贸n normativa, tanto polo feito de que afecta directamente a disposici贸ns legais vixentes (Lei 272016 do Solo de Galiza e a Lei 5/2016 de Patrimonio Cultural de Galiza), nas que non houbera ningunha previsi贸n sobre a 谩rea de rehabilitaci贸n,聽como tam茅n polo feito da inadecuaci贸n de parte do seu contido, ao incluirse nunha lei preceptos que claramente deberian ser obxecto doutras disposici贸ns regulamentarias como poden ser decretos e/ou ordes que,聽como no referido ao programa Rexurbe, non聽se adapta a un marco lexislativo.

Aparcadoiros en subsolo p煤blico

A Lei tam茅n recolle diversas medidas que incrementan os beneficios aos grandes promotores e reducen os retornos ao p煤blico. Neste caso, o amparo que ofrece a leu ao uso de aparcadoiro en subsolo p煤blico, que xa estaba contemplado na Lei do Solo, precisando聽a obrigatoriedade do r茅xime de concesi贸n. Neste borrador, pola contra, non se precisa nada concreto sobre ese requisito e deixa聽v铆a libre para a segregaci贸n solo/subsolo. Este amparo permitir谩 a titularidade privada de subsolos baixo terreos de car谩cter dotacional como poden ser r煤as, parques, espazos libres e s贸 precisar谩n para isto a adquisici贸n dese subsolo p煤blico. Esta era unha demanda dos lobbies inmobiliarios que pretende restar condicionantes para poder especular con subsolos baixo terreos p煤blicos ou edificios.

En definitiva, En Marea considera que esta 茅 unha lei ao servizo do negocio dos grandes actores da promoci贸n聽e allea por completa聽a un modelo social. Define un modelo donde a xente non conta, donde os factores de equilibrio est谩n ausentes, donde se aposta, previa degradaci贸n da situaci贸n do constru铆do, pola desprotecci贸n, a liberalizaci贸n, pasando por riba do planeamento aprobado polos concellos, e continuando coa improvisaci贸n e confusi贸n normativa en beneficio s贸 da especulaci贸n.