A Organización de Consumidores e Usuarios (OCU) realiza desde 2003 unha enquisa cada cinco anos para coñecer o nivel de satisfacción dos usuarios co centro de atención primaria e os servizos de urxencia. Cos resultados da última enquisa, realizada no outono de 2018 a máis de 6.000 persoas, OCU puido comparar os resultados e analizar a evolución dos datos.
Segundo despréndese da análise, a satisfacción dos usuarios co médico de familia aumentou cos anos, ata alcanzar actualmente unha cualificación moi positiva, de 80 sobre 100. Con todo, os datos tamén reflicten que hoxe os pacientes teñen que esperar máis tempo para conseguir unha cita co seu médico de cabeceira.
Así, mentres que en 2003 a porcentaxe de persoas que ía á consulta o mesmo día ou ao día seguinte de solicitalo era do 64%, en 2009 esta cifra reduciuse de forma drástica ao 48% e desde entón foi diminuíndo progresivamente ata o 40% actual. No caso do pediatra, a porcentaxe aumenta ao 50% e ao 58% se se trata da enfermería.
A Rioxa (76%), Asturias (69%) e Navarra (67%) son as comunidades cunha maior porcentaxe de persoas ás que se lles ofrece cita no mesmo día ou ao día seguinte para o seu médico de cabeceira. En Cataluña, en cambio, a 41% espera de media máis dunha semana para acudir á consulta. De media en España, a espera é de case tres días.
En calquera caso, o 41% dos enquisados declara que espera máis de media hora na sala de espera para ser atendido.
As comunidades do norte, as máis satisfeitas coa atención primaria
O grao medio de satisfacción co centro de saúde depende de varios factores. Segundo a enquisa de OCU, o mellor valorado é a facilidade para chegar ao centro (80 sobre 100), seguido do horario de funcionamento (73 sobre 100) e o estado das instalacións (73 sobre 100). Os peor valorados son o tempo de espera para ser atendido (55 sobre 100), a atención telefónica (59 sobre 100) e os servizos domiciliarios (60 sobre 10).
Por comunidades, os valores máis altos localízanse en cinco comunidades do norte: País Vasco (73 sobre 100), Navarra (73), A Rioxa (70), Aragón (70) e Asturias (69 sobre 100). No extremo oposto, os usuarios canarios son os menos satisfeitos, e apenas aproban cun 53 sobre 100. Ademais, son tamén os segundos pola cola en rapidez para conseguir cita co médico de familia.
Satisfeitos co servizo de urxencias
O 43% dos usuarios atópase moi satisfeito co servizo de urxencias, tanto no centro de atención primaria (71 sobre 100) como no hospital (65 sobre 100). Só un 14% móstrase moi insatisfeito. O peor valorado son os tempos de espera.
Por comunidades, os servizos de emerxencia do País Vasco obteñen as mellores valoracións, mentres que Canarias, Andalucía, Murcia, Cataluña e Asturias sitúanse na cola.
En canto ao tempo de espera medio para que lle atenda o primeiro médico, este sitúase en 67 minutos en Canarias, fronte aos 30 minutos do País Vasco.
Os médicos elixidos, mellor valorados
O 61% dos enquisados non elixiu ao seu médico de familia, principalmente porque non tivo opción ou porque non sabía que a tiña. Con todo, segundo despréndese dos resultados, este dato ten relación directa co grao de satisfacción dos usuarios co seu médico: mentres que quen o elixa ofrécenlle unha valoración media de 86 sobre 100, aqueles que non o fixeron puntúanos cun 76.
Peticións de OCU
Tendo en conta os resultados deste estudo, OCU pide que se implemente sen máis demoras o plan estratéxico de mellora da atención primaria exposto ante o Consello Interterritorial de Saúde, que inclúe, entre outras medidas, garantir que a atención non urxente préstese nun prazo menor de 48 horas.
Para a Organización de Consumidores, acceder en tempo razoable ao médico de familia é clave para o bo funcionamento do sistema sanitario. Por iso, a redución das listas de espera é o reto número 1 da campaña “Defende a túa saúde”, un movemento co que OCU pretende promover cambios en materia sanitaria que beneficien a todos os cidadáns.
Noticias de última hora en Vigo. Te contamos todo lo que sucede en nuestra ciudad. Desde los sucesos más relevantes hasta artículos de opinión y de interés.